فیلتر پایین گذر، بالاگذر و میانگذر در متلب

فیلتر پایین‌گذر با یک مدار ساده:

کی از ساده‌ترین ساختارهای مدار فیلتر پایین گذر اتصال یک مقاومت و یک خازن به صورت سری می‌باشد. اگر  یک منبع جریان متناوب با بسامد f باشد، می‌توان مشاهده کرد که  برابر است با:

 
  •   بسامد زاویه‌ای می‌باشد:

با توجه به رابطهٔ بالا وقتی فرکانس (و در نتیجه ω) افزایش یابد، حاصل کسر کوچک می‌شود و در نتیجه ولتاژ خروجی به صفر میل می‌کند.

فیلتر بالاگذر:

فیلتر بالاگذر (به انگلیسی: High-pass filter) دستگاهی است که فرکانس‌های بالاتر از مقدار خاصی را می‌گذراند و فرکانس‌های پایین‌تر از آن را عبور نمی‌دهد (تضعیف می‌کند). این نوع فیلترها به انواع متفاوتی ساخته می‌شوند و می‌توان به دسته RL و RC اشاره نمود.

در مدار آنالوگ فیلتر بالا گذر RC،[۱] بایستی به صورت سری در ابتدا خازن و سپس مقاومت را در مدار آنالوگ قرار دهیم، زیرا در صورتی که به صورت برعکس عمل کنیم و اول مقاومت قرار گیرد و سپس خازن، مدار فیلتر پایین گذر RC می‌شود.

از جمله مواردی که باید در فیلتر بالا گذرمحاسبه شوند:

  1. اندازه
  2. فاز

اندازه و فاز برای فیلتر دو مؤلفهٔ مهم محسوب می‌شوند. بایستی اندازه و فاز را به صورت فازوری و با استفاده از تابع تبدیل محاسبه نماییم.

فیلتر میان‌گذر:

فیلتر میان‌گذر (به انگلیسی: Band-pass filter) دستگاهی است که فرکانسهای محدودۀ خاصّی را می‌گذراند و فرکانس‌های خارج از آن محدوده را عبور نمی‌دهد؛ مثلاً می‌توان از فیلتر آنالوگ مدار RLC (مدار مقاومت Rسلف LخازنC موازی) نام برد.

این فیلتر نیز می‌تواند با ترکیب دو فیلتر فیلتر پایین گذر و فیلتر بالاگذر ایجاد شود.

بخش دانلود

بخش دانلودتوضیحات
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مائده
مائده
میهمان
دوشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ۰۶:۵۱:۳۳
امتیاز :
     

سلام برای فرکانس 0.5 تا 49.5 فیلتر میان گذر احتیاج دارم اما تو پروژه ای که شما نوشتید مشکل دارم.مثلا فرکانس قطعی براش ندارم.لطفا راهنمایی کنید.ممنونم

این وبسایت جهت تقویت در خدمات، از کوکی های مرورگر شما استفاده می کند. قبول کردن

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x